Mittnabotåget – the train that goes to Hell

Åkte en sväng till Östersund igår. Hamnade i trevligt samtal med Stefan Bergman som jobbade på tåget. När vi närmade oss Östersund räckte han över några små tidtabeller för att smidigt kunna ha i plånboken eller på kylskåpet. När jag snabbt slängde en blick på tabellen ser jag att det på den norska sidan finns en station som heter Hell.

-Men, vänta nu… Menar du att vi åker på tåget “that goes to Hell”? frågade jag.
Stefan tittade på mig, drog ner glasögonen som satt uppe på huvudet och läste han också.
-Ja, det har du ju rätt i, kommenterade han. -Jag skrev en låt en gång i min ungdom som hette “The Train From Hell”, sa han och skrattade sådär som bara Stefan kan göra.

När vi stod där och fortsatte vår konversation kom en annan resenär fram.
-Ni vet väl att den tågstationen är vida känd över världen?
-Nä…
-Jo, så här är det förstår ni…

Och sedan följde en kort berättelse som jag på grund av tidsbrist inte återberättar här, men som du kan läsa om på Wikipedia. Jag citerar:

Orten är en turistattraktion för engelskspråkiga turister, eftersom ordet Hell på engelska betyder helvetet. Turistlockelsen förstärks av en skylt vid järnvägsstationen där det förutom ortnamnet står Gods-expedition, som på engelska tolkas som God’s expedition, ‘Guds expedition’. Godsexpedition är egentligen den svenska stavningen av ordet, vilket kommer sig av att banan ursprungligen trafikerades av SJ på sträckan StockholmTrondheim. På 1800-talet var danska officiellt skriftspråk i Norge, där det heter Godsekspedition, och på modern norska heter det Godsekspedisjon, men det gamla namnet har behållits för turismvärdets skull.

Vykort med vinterbilder på stationen säljer mycket bra. Dessa alluderar till ett engelskt talesätt: ”when Hell freezes over” (”när det fryser i helvetet”), med innebörden ”aldrig”.

Varför har man inte gjort något roligt av det här rent reklammässigt, undrar jag? Speciellt nu när det mer och mer blir allt vanligare med reklam där innehållet är rätt komiskt och man märker av en skön distans från företagets sida. Till exempel fåret i TELE2’s reklam:

Eller göteborgsskämten i ÖB’s reklamsnuttar:

Tänk er:

Veolia – Travel with us and we take You from anywhere to Hell in just a few hours!

Eller? 🙂


Creative Commons License
Bilden i inlägget är licensierad under Creative Commons och fotograferad av Bauke Karel.

Tipsa och dela med dig till andra:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • Posterous
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • MySpace
  • Live
  • Digg
  • StumbleUpon
  • Yahoo! Buzz
  • Print
  • PDF
  • LinkedIn
  • Ping.fm
  • RSS
This entry was posted in Okategoriserat, Youtube and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *